Miért kell a TPMS?

Nemzetközi előzmények

A TPMS Észak Amerikában 2008. óta kötelező alapfelszereltség és a nagy távol-keleti piacokon is folyik a bevezetés előkészítése. Az európai törvényi hátteret az EB 661/2009 sz. határozata jelenti, amely egy kétéves bevezetési időszakot határozott meg. A határozat az M1/M1G kategóriába sorolt járművek számára teszi kötelezővé a TPMS beépítését. Ezekbe a kategóriákba tartozik minden személyszállításra használt jármű, amely a vezetőt nem számítva maximum 8 ülőhellyel rendelkezik. Az M1G kategóriába a lakóautók tartoznak.

A bevezetés első szakaszában minden 2012. november 1. után típusengedélyt kapott új modellt, a második határidőt követően, 2014. november 1-től pedig már minden újonnan gyártott, fenti kategóriákba sorolt gépkocsit kötelezően fel kell szerelni a TPMS rendszerrel. A TPMS nélkül regisztrált járművek esetében utólag nem kötelező a beépítés.

Mivel a TPMS kötelezően előírt biztonsági rendszer, az utólagos kiszerelés vagy deaktiválás nem fogadható el és szankciókkal járhat. Magyarországon 2015. június 1.-től már a műszaki vizsgán is ellenőrizni fogják és a hibátlanul működő TPMS feltétele lesz a sikeres vizsgának.

Várható hatások

A TPMS általánossá tételétől egyéni és közösségi szinten egyaránt pozitív hatások várhatók a közlekedésbiztonság, a gazdaságosság és a környezetterhelés területén.

  • Köztudott, hogy a tartósan alacsony légnyomás a gumiabroncs túlmelegedéséhez és kifáradásához vezethet. A TPMS széles körű elterjedése jelentősen csökkentheti ennek kockázatát és az alacsony légnyomás miatt bekövetkező, hirtelen defektek által előidézett közlekedési balesetek számát.
  • Az előírt légnyomás betartása kedvezően befolyásolja a gumiabroncsok kopását és az üzemanyag fogyasztást is. Ez egyéni szinten is mérhető megtakarítást jelent.
  • Az alacsonyabb üzemanyag felhasználás kevesebb CO2 kibocsátással is jár. A kedvezőbb kopás miatt nő az abroncsok élettartama így több szempontból is csökken a környezetbe jutó szennyeződés mértéke.


Vissza